Turist i Bryssel


Med något slitna ben efter gårdagens shopping har jag idag tagit mig till fots genom Bryssels turistkvarter.
Vädret har varit molnigt om än varmt och nu till kvällen har solen kommit fram igen!


Mitt första fotostopp var vid den pampiga Cathédrale des Saint Michel et Gudule, som ligger strax nedanför Centralstationen. På den här kullen fanns redan år 1047 ett kapell helgat åt ärkeängeln Mikael. Den nya katedralen stod klar omkring 1480. I den lilla parken framför katedralen finns fasta trävilstolar man kan lägga sig och vila i.


Tog min sedan genom Galeries Saint-Hubert. Den var den första i sitt slag i Europa när den byggdes 1846. Här finns lyxbutiker, restauranger och teatrar.


                                                  GRAND PLACE

Hit kommer alla turister i Bryssel. Det stora torget med Hotel de Ville - Rådhuset med sitt torn (96.meter högt) som syns från flera platser i Bryssel. Till saken hör att Bryssel är väldigt kuperat med mycket backar i stan så man får lite motion under dagens lopp, därav mina trötta ben!

Maison du roi - kallas för Kungens hus och inhyser Bryssels stadsmuseum idag.


Torget är stort och här ser man det från ett annat håll. Husen har fått namn efter olika gillen och i det här huset huserar t.ex mjölnarna. De har blomstermarknad där också, såg stooora olivträd jag gärna tagit med hem!


Neuhaus - Belgisk choklad i stora lass. Köpes i lösvikt och är försvinnande gott!

 
Finns även färdiga askar att köpa!        Smält choklad rinner ner till skålen!

                                                    Manneken Pis


Här är han -  inte större än 60 cm men är Bryssels mest sedda pojke. Han är en symbol för belgarnas missaktning av samhället - typ "Det skiter jag i".


 
Cappuccino (man får grädde på om man inte säger till....) drack jag på ett café i Ilot Sacré - Den heliga ön- som kvarteren runt Grand Place kallas. Bildbeviset.....men gud så trött jag ser ut  ;-)

 
Två sidor av Bryssel. Står mitt på torget och tar bilder åt båda håll - åt ena hållet Théatre de la Monnaie och åt det andra stort kontorskomplex. Vid teatern startade den Belgiska revolutionen 1830.

Avslutade dagen med en sväng på Rue Neuve i dag också. Såg denna häftiga skyltning i Diesel´s skyltfönster och dess läckra skor på Sacha. Vill ha men köpte inte..lite dyra ;-) Köpte en höstfräsch beige kappa i allafall och en del söta anteckningsböcker och annat jag gillar. Visar all shopping sen när jag kommit hem.





Avslutar med en rolig figur som helt plötsligt dök upp i ett gathörn. I morgon åker jag hem och ska ta tag i vardagen igen. Nu ska jag äta middag med Lena, blir en hemmakväll i kväll och det tycker benen känns bra!

Tack för kommentarerna! Ska titta in till er alla när jag är hemma och i ordning igen.

Kramar till alla


Kommentarer
Postat av: Susanne

Roligt att följa din Brysselresa på bloggen.

Vilka fina hus, du köpte väl ingen choklad ;o)



Kraam

2009-08-11 @ 20:05:36
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: jessi

Lovely lovely!!! Nu vill vi åka till Bryssel, maken sett fotona med! hihii gissa vem som ska kolla in ryanair...



Ha en mysig hemmakväll!



2009-08-11 @ 20:57:29
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Vilket mysigt inlägg och vad mycket du kan om Bryssel! Kul att läsa (och se bilderna förstås), om jag åker dit i framtiden skall jag nog skriva ut det och ta med :-)



Ha en härlig dag i morgon också, kram & sov gott!

2009-08-11 @ 22:06:07
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Miia - There´s no place like home

Kul med så många updates under semestern! Riktigt fina bilder och du verkar ha det hur bra som helst.



Enjoy! Kraaam

2009-08-11 @ 23:11:31
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: Therese

Liten turistguide a´la Ann-Louise uppskattas mer än du kan ana - såå kul att se bilderna och även få lite historia - tack snälla söta du!!!



Hoppas resan hem går bra så hörs vi när du är på svensk mark igen.. Stor kram

2009-08-12 @ 09:41:27
URL: http://smastadslivet.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Vill också åka till Bryssel nu.. Du verkar ha haft toppenbra ! Ska bli skoj att se skoppingen :) så spännande !

Krammm

2009-08-12 @ 12:23:55
URL: http://minharmoni.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0