I syrenernas tid och gullregnets månad

 

Kyssande vind


Han kom som en vind.

Vad bryr sig vinden om förbud?

Han kysste din kind,

han kysste allt blod i din hud.

Det borde ha stannat därvid,

du var ju en annans, blott lånad

en kväll i syrenernas tid

och gullregnets månad.


Han kysste ditt öra, ditt hår.

Vad fäster en vind

sig vid om han får?

På ögonen kysstes du blind.

Du ville, förstås, ej alls

i början besvara hans trånad.

Men snart låg din arm om hans hals

i gullregnets månad.


Från din mun har han kysst

det sista av motstånd som fanns.

Din mun ligger tyst

med halvöppna läppar mot hans,

Det kommer en vind och går:

och hela din världsbild rasar

för en fläkt från syrenernas vår

och gullregnets klasar.

                         Hjalmar Gullberg


Den här dikten snurrar i mitt huvud hela dagarna denna tid på året då jag ser syren och gullregn i full blom. Har alltid älskat dikter och min syster och jag brukade ha diktkvällar tidigare då vi läste dikter för varandra. Kanske något man borde ta upp igen?

Usch vad trist och grått och kallt det är nu när nästan halva juni gått! Vill ha sol och värme och kunna sitta ute och äta om kvällarna.  Nästa vecka börjar mitt sommarlov och tyvärr ser nog väderleksrapporten inte speciellt lovande ut för midsommarveckan heller. vad är det som händer? Håller med Jessi om att man borde flytta längre söderut.

Ha en skön dag, nu ska jag ta tag i dagens sysslor!!

Kramar


Kommentarer
Postat av: Therese

Mmm vädret är verkligen väldigt deprimerande.. Bo längre söderut hade just nu inte vart fel - kanske en sista minuten resa vore trevligt.. När åker ni? Kram kram

2009-06-11 @ 10:37:43
URL: http://smastadslivet.blogg.se/
Postat av: Susanne

Fin dikt.

Idag har vi faktiskt haft lite värme och solen har även tittat fram lite:o )

Fredag och lördag såg det riktigt illa ut på väderkartan. Helt otroligt för det verkar vara samma skitväder i hela Sverige.



Hoppas du får en skön kväll och ser fram mot ditt kommande sommarlov.

2009-06-11 @ 16:45:25
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: eva

åhhhhhh vännen! jag älskar den texten den får mig att rysa inombords av välbehag....kram på dig

2009-06-11 @ 17:16:13
URL: http://evapinglans.webblogg.se/
Postat av: jessi

Låter mysigt med diktafton, jag hänger med om du ska ha en!



ha haa nyss tittade solen fram men nu är den borta! konstig kurragömma lek tycker jag... kom fram nu solen!!! hihiii.. börjar bli lite trött av att ta hand om kissekatten, mycket klapp, matning o klapp igen... men verkar ge resultat! underbart!



KRAMISAR

2009-06-11 @ 18:29:14
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Sue

ÅÅÅååååå vilken vacker dikt!

Texten är underbar!



Håller med dig om skitvädret dock! Vad är detta!!!!!!

Längar till SPANIEN NUUUUUU!



Puss du söta!

2009-06-11 @ 18:38:48
URL: http://suzanita.blogg.se/
Postat av: Sue

Glömde ju!

Ollie började spela tuba då man fick pröva på blåsinstrument i skolan. Att han fastnade för just TUBA vet jag faktiskt inte! Han tycker det är jäte skoj i alla fall!

Snart ska han börja ta gitarr lektioner oxå....kul när barnen visar intresse för musik! Både jag och mannen älskar att sjunga och spela gitarr!



Pusset!



p.s jag sjunger bara....Mannen både spelar gitarr och piano och sjunger!

2009-06-11 @ 19:36:20
URL: http://suzanita.blogg.se/
Postat av: Bella

Vad mysigt det låter med diktafton...



Håller med dig om vädret, är så urless på detta höstväder i mitten av juni, vil ha SOL och VÄRME NU!!!



Hoppas du får en trevlig kväll



Kramar Bella

2009-06-11 @ 21:04:26
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0