Vilosöndag?

 

Ännu en lugn morgon i rosa huset. Vaknade hyfsat tidigt men låg kvar och läste i min bok tills kroppen ville byta ställning och kändes utvilad. Har precis ätit en god macka gjord på mitt favoritbröd med pumpafrön och aprikoser och druckit en kopp kaffe. Tvättmaskinen snurrar som vanligt och jag funderar över hur min söndag ska se ut. Sonen har sovit hon flickvännen och ska in till city för att shoppa höstkläder och för dottern och maken väntar en fotbollsmatch. Jag är alltså solo under många timmar på dagen.

Vad ska jag då göra? Fortsätta fixa och städa hemma, finns alltid något att göra, eller helt enkelt bara vara? Vet med mig att jag kommer tycka att jag slösat bort en dag om jag inget gör när kvällen kommer. Men vad är bäst? Att vila mår jag nog bra av fysiskt men då får det psykiska lida. Om jag startar nått projekt får psyket sitt men kroppen får inte vila? Är ni med i mitt dilemma? Att göra både och borde ju vara det ultimata men gud så svårt det är.

Hur gör och tänker ni?

Alla andra bakar -alltså borde jag baka!
Alla andra piffar sina hem -alltså borde jag piffa också!
Alla andra har städat överallt -alltså borde jag också ha det så!
Alla andra vårdar sina relationer -alltså borde jag också hinna det!
Alla andra........

Ja ni förstår hoppas jag. Hur gör ni för att känna er "nöjda" med det som är just nu och inte tänka att jag borde?

Har ni orkat läsa ända hit och känner igen er hoppas jag att ni lämnar en kommentar och tipsar mig om era strategier. Hoppas ni får en fin söndag vad ni än gör!

Stor kram♥


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag är helt med dig - men har någonstans insett att det viktigaste av ALLT är att må bra INTE göra det man borde - ingen tackar dig i slutändan.. Lyssna på vad Du vill göra med din söndag - kanske är det något mellanting - göra något för själen men även vila så kroppen mår bra fysiskt.. Mia tankar och reflektioner.. Kramar

2009-10-04 @ 11:01:46
URL: http://smastadslivet.blogg.se/
Postat av: Josefine

Oj, vad jag känner igen mig i det du skriver!



Jag vet att jag borde ta det lugnt någon gång, men känner mig stressad som jag "bara" sitter ner och läser etc. för länge eftersom det finns så många saker som jag "borde" göra...



Ta det lugnt du, ta ett bad, en promead eller sitt och läs titta på repriser på tv:n! : )



kram1

2009-10-04 @ 13:13:28
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Mia

Känner också igen mig i dina tankegångar. Finns så många "borde" och "måste" här i livet... Tror det är bra att stanna upp ibland och verkligen fundera och känna efter vad man själv verkligen behöver mest just NU. Lite egentid där man bara gör något för sin EGEN skull behövs också. Tror man blir gladare och starkare av det, och ens omgivning känner ju av det också...



Hoppas du får en riktigt härlig dag där du bara gör saker du själv vill och mår bra av! Kram!

2009-10-04 @ 14:17:58
Postat av: Bella

Hej vännen!



Nu är det alldeles för länge sedan jag var inne hos dig och läste, har varit helt utslagen efter Islandsresan så jag har tråkigt nog inte orkat läsa bloggar på drygt en vecka... Men nu har jag läst ikapp och känner så väl igen mig i det du skriver idag och jag önskar att jag kunde skriva något bra till dig, jag tror att jag själv lärde mig att tillåta mig att det är okej att inte alltid ha gjort så mycket under en dag nu under den här tiden jag varit sjuk, för har du inte gjort så mycket praktiskt har du gjort något bra för din kropp som fått vila och gått ner i varv och det är viktigt att stanna upp ibland och tänka efter och det hinner man inte allid i vardagen som är full av måsten. Inte enkelt då man vill så mycket och tycker man borde göra så mycket, det finns ju tyvärr ingen mall att gå efter utan man måste ju jobba på dessa saker för att hitta ett bra balans mellan alla måsten och vila...



Hoppas du får en bra dag oavsett vad du väljer att fylla den med!



Kramar Bella

2009-10-04 @ 15:34:40
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Postat av: Annas inspiration

Hej fina!



Känner igen mig i det du skriver, i bland är jag så dum mot mig själv och kör på fastän jag är trött i kropp & själ.



Om du kan få ro så vila mest & gör något måste om du känner för det.



Stooor kram

2009-10-04 @ 15:57:51
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh förstår dej! Brukar ha detta dilemma typ varenda dag. Något råd från mej? Hm.. Kan nog inte mer än att säga - följ DITT hjärta.

Vill du baka,så baka. Vill du storstäda så städa, vill du möblera om,möbler om. Osv.

Tillåt dig själv att "bara vara". De är den Bästa medicinen.



Jag brukar lyssna på sambon min. Han kan säga till mej när jag är uppe i varv och att jag ska ta de lugnt. Då lyssnar jag och jag är himla tacksam att han säger till mej. För ibland märker man ju inte de själv.

Kanske är de du behöver? Att någon annan säger till dig att "bara vara".

Så nu säger jag! Ann-Louise ta hand om dig själv idag, sätt dig själv i fokus. ; - )

Jag tror om man unnar sej själv "egen tid" så orkar man så mycket mer! : - )



Önskar dej en riktigt mysig söndag!



Många Kramisa

2009-10-04 @ 16:05:12
URL: http://jemsi.blogg.se/
Postat av: jessi

Jag har ingen strategi. Jag gör nog lite av varje. Som du säkert vet så bryr jag inte om vad andra tycker eller gör, jag köper färdiga bullar, städar lagom och belönar mig själv efteråt med tex blommor, choklad.. hihii... Jag kan förstå att det inte alls är lika enkelt med 2 barn hemma men det finns ju egentligen inga måsten, barnen kan hjälpa till o maken likaså så då kan du få tid till att bara vara också! Sen vilar jag alltid om min kropp säger att jag behöver det, har lärt mig att lyssna på kroppen sen den tiden jag var så sjuk. Är glad för det idag för är bra på att prioritera mig själv och välmående.



Stor kramis!

2009-10-04 @ 16:20:37
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Susanne

Man måste lära sig att strunta i vad andra gör, vem säger att de gör rätt och hur mår dom igentligen. Lyssna på ditt eget hjärta, det är inte lätt, det behövs mycket träning. Jag är så glad att jag nästan är där :o)



Kram

2009-10-04 @ 17:27:26
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Patricia

Trevlig blogg du har! Kul läsning o fina bilder! Söndagar brukar alltid vara lite småtråkiga. Man har hela tiden i bakhuvudet att det snart e måndag.

Att strosa själv på IKEA eller nåt köpcenter är väl ett utmärkt söndagsnöje!! Speciellt om man kommer

hem med lite nya inredningsgrejor..då ska man ju

pynta o så har söndan gott:)Ha det bra!!

2009-10-05 @ 11:54:27
URL: http://patrulla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0