Gott till advent


                                                            
JORDNÖTSFUDGE


Ja, det gick bra att jobba idag och när till och med eleverna är glada att se
en förstår man vilket bra arbete man har! Jag är inte onödig på jobbet som
mina kollegor uttryckte det! Hade dock en del att styra upp och ska strax
fortsätta jobba lite innan jag får ledigt.

Kom just på att 1:a advent är redan den 27/11 och en helg tidigare än jag trodde
så det är hög tid att börja planera eventuella glöggmingel!! I senaste "Allt i Hemmet"
fanns detta spännande recept som gärna skulle få finnas på mitt gottebord!



JORDNÖTSFUDGE
36 st

Browniebotten
125 g mörk choklad, hackad
100 g smör, rumsvarmt
3 dl strösocker
2 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl vetemjöl
75 g mörk choklad, hackad

Sätt ugnen på 175°.
Hacka chokladen (125 g) och smält den i mikron eller över ett vattenbad.

Vispa ihop smör och socker. Vispa upp äggen i en separat bunke och tillsätt lite i taget i smörblandningen.

Rör i den smälta chokladen.

Blanda de torra in- gredienserna i en skål och vänd ner i smeten. Vänd ner den mörka chokladen (75 g) i smeten.

Bred ut smeten i en form, ca 24 x 24 cm, med ett bakplåts- papper i botten. Grädda mitt i ugnen 35 minuter.

Ta ut kakan och låt den svalna.

Fudge
100 g ljus choklad, hackad
100 g mörk choklad, hackad
15 g smör
1/2 burk kondenserad mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl marshmallows (mini eller stora klippta i bitar)
1 dl salta jordnötter

Smält chokladen tillsammans med smör och kondenserad mjölk i ett vatten- bad. Ta av från värmen, låt svalna något och rör i vaniljsocker.

Vänd i marshmallows och jordnötter utan att röra för mycket för då smälter marsh- mallowsen. Bred ut smeten över brown- iebotten och ställ in i kylen ett par timmar tills fudgen stelnat. Skär upp i bitar med en vass kniv.

Tips! Det går också bra att göra brownien för sig och fudgen för sig. Tillsätt i så fall 1 dl jordnötter i browniesmeten och låt den färdiggräddade kakan stå kallt 2–3 timmar och stelna något. Häll upp fudgen i en folieform med bakplåtspapper i botten, låt den stelna i kylen och skär upp i bitar.


Ha det bra tills vi hörs igen!!
Kramar ♥


Kommentarer
Postat av: Susanne

Mums, dom såg riktigt goda ut.

Skönt att du mår mättre och kan jobba och att vara saknad känns skönt i lilla hjärtat förstår jag :)

Jag trodde att jag också skulle bli sjuk idag då jag mådde riktigt risigt vid lunch men som tur är så känner jag mig bättre nu :)



Kramen

2011-11-14 @ 18:26:15
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skönt att det gick bra på jobbet och att du var saknad!



Obehagligt det som hände Oscar, tur han kom hem välbehållen!



kram



jessi

2011-11-14 @ 20:00:33
Postat av: Anonym

Åh vad mumsigt!

2011-11-15 @ 07:58:05
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Marie

Härligt, härligt men farligt, farligt (för figuren)



Det känns skönt att vara saknad , har man varit hemma från jobbet en vecka är det skoj att vara tillbaka ... och uppskattning från andra ger glädje och styrka!



Jag ser också fram mot advent och glöggmingel, kram!

2011-11-15 @ 18:32:40
URL: http://sjovreten.blogg.se/
Postat av: victoria

gud så gott det ser ut, måste jag testa att göra någon dag!

2011-11-15 @ 20:16:48
URL: http://victoriaseecret.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Wow, tror att jag bjuder in mig själv till ditt gottebord :-)



Mycket trevligt att se fram emot nu, advent och julmys förstås men sedan vår resa som jag tror blir toppenbra!



Nu skall jag försöka lägga mig tidigt... Stor kram till dig!

2011-11-15 @ 22:47:57
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: AnneMarie

De där såg farligt goda ut - måste jag prova att göra!

:-)

Gott att du känner dig piggare!

Ha en fortsatt fin vecka!

Soliga hälsningar från Karlstad (idag lever vi upp till smeknamnet verkligen...:-)



/AnneMarie

2011-11-16 @ 11:42:09
Postat av: Ann-Louise

Anne-Marie:

Tack så mycket!! Ja visst ser de farligt goda ut och till jul får man ju gotta till det lite extra, eller hur!

Härligt med sol i Karlstad ;-) Vi fick en liten dos av samma sol idag med och det var underbart!!



Stor kram!

2011-11-16 @ 15:56:07
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0