Trattisar och annat man finner i skogen


Färdigrensade trattkantareller som strax ska förvällas. Hälften blir
dagens middag och hälften hamnar i frysen.



Skogen är full av svamp just nu och trattisarna finns i massor. Ser man
bara en så ser man alla. De växer oftast i lite fuktig mossa och i små
"familjer". Hade turen att hitta några svarta trumpetsvampar också!


Det här är en giftig röd flugsvamp...Plocka INTE!! Men de är supervackra
och lyser upp skogen med sin röda fina färg!


En blivande skönhet gick över vägen så vi fick lämna företräde ;-)


Uppe med tuppen, frukost och sen på med stövlarna och ut i skogen.
En timme sa vi att vi skulle plocka svamp och det gjorde vi precis.
Varför just en timme tänker ni nu...det skulle jag göra iallafall...och nu
ska jag förklara varför! Skogen är full av svamp och med fjolåret i minne,
och den svamporgie vi hamnade i, där det slutade med att vi rensade i
sex (6) timmar för att sedan vara tvungen att kasta massor som vi inte
hann ta hand om var vi tvungna att begränsa oss. Tycker det var drygt
att rensa idag ändå. Ikväll äter vi gräddstuvade varma kantarellmackor
med ost på till middag!

Har just tonat håret och färgat ögonbrynen och det gör väldigt mycket
för att man (jag) ska trivas med mig själv. Blir roligare att välja kläder
och sånt när man är fixad tycker jag. Längtar efter att få börja använda
mina bruna/cognacs-färgade stövlar jag köpte igår!!

Denna helg har gått fort som vanligt men jag känner att jag utnyttjat tiden
bra, vilat en hel del men ändå varit ute mycket. Såna helger gillar jag
och det gör att veckan som kommer blir roligare med!


Hoppas ni också är nöjda med er helg!!

Stora kramar från Ann-Louise


Kommentarer
Postat av: Katja

Låter som att du haft en riktigt skön helg!

Jag har också passat på att ägna söndagen åt bland annat färgning av hår. Håller med dig fullständigt, vad gäller det där med att trivas med sig själv. Det är så trist att se ut som en gråmus, men nu är jag nöjd och glad igen med en mörkbrun färg. Skulle behöva en omgång med saxen också, men det får bli vid ett annat tillfälle.

Du kan väl skicka över några av de där kantarellmackorna, för det riktigt vattnas i munnen?!

Ha en fortsatt skön söndag, fina du!! Kram, Katja

2011-10-02 @ 19:15:55
URL: http://www.klorinhaxa.wordpress.com
Postat av: Bella

Även om det är precis hur gott som helst med kantareller så är det jobb med att ta hand om dem så det som ni ett klokt val att bara plocka i en timme :)



Låter som du haft en bra helg och jag hoppas du får en lika bra start på veckan!



Kramar Bella

2011-10-02 @ 19:43:06
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Postat av: Carolines hemligheter

Herregud, har det redan gått ett år sedan du skrev ett inlägg om all svamp ni plockat och då ni fick slänga en del!!! Nääää, det måste ha varit förra veckan du skrev det ;-)



Håller med Katja, skicka över en macka till mig också är du snäll för det låter GALET gott!!!



Vilken skön helg du har haft och tänk så trevligt vi skall ha det nästa fredag :-) Nu har du tankat energi så att det räcker hela vägen fram till Grill (om vi nu skall träffas där)!



Nu skall jag strax lägga mig och läsa bok, ha en fortsatt mysig kväll och massa KRAMAR

2011-10-02 @ 21:18:46
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Hit är jag också lite sugen på att gå, har hört att det skall vara trevligt:



http://www.alltomstockholm.se/restaurangbar/article38294.aos

2011-10-02 @ 21:27:01
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Anonym

Svar- D har börjat jobba några timmar per dag, mest hemifrån men något möte/visning per dag. Han jobbar mindre hela oktober och sen ledig 1 dag veckan tills han blir pappaledig o en månad i januari då vi hoppas kunna resa bort.



Ingen mammagrupp ännu men har ju David och

Minna som är föräldralediga ca 1 år till så då har jag sällskap av dem! Sen är ju D hemma en dag och mina föräldrar vill ju umgås med oss med så känns som har inga problem att fylla dagarna med sällskap för både mig och Celine. Så vi får se om blir någon grupp, tror börjar istället med babysim o babyrytmik då lär man känna lite annat folk också!



Vad bra att ni hittar till smehallen, den ligger inte så långt ifrån mitt jobb så där har jag varit några gånger med barnen.



Många kramar!

2011-10-03 @ 08:42:20
Postat av: Anna S

Oj vad mycket svamp, igen.

Själv är jag ingen svampplockerska. Men det kanske kommer :).



Typsnittet som jag har heter Impact Label och jag har laddat ner det från dafont.com

Lycka till!



Kram Anna

2011-10-03 @ 09:50:11
URL: http://ansobloggar.se
Postat av: millamagi

Vilka fina bilder - svart trumpet! Lyckliga du, den tillhör en av mina favoriter. Har du Annas mat? Där finns "en annorlunda paj" välvärd att prova med några av dina trattisar. Har du den inte hojta till så skriver jag av receptet. Jag hann mycket i helgen men den där egenvården såsom hårfärgning etc fick jag inte in - ska nog ta den ikväll. Ha de' bäst Milla

2011-10-03 @ 10:11:35
URL: http://millamagi.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0