London - day one



Mötte upp min vän vid Midi-stationen i Bryssel för att åka med Eurostartåget
till King´s Cross-stationen i London. Säkerhetskontroll a´la flygplats och sen
en tur längs det lantliga Belgien, Frankrike för att sen åka ner i tunneln vid Calais.
Den drygt 5 mil långa tunneln går 100 meter under vattnet och det tar 20 min
innan man kommer upp i ljuset igen på den engelska sidan.
Hela tågresan tog knappt 2 timmar.

Checkade in på rum 544 på hotell President vid Russel Square innan vi tod en
röd dubbeldäckare till Trafalgar Square.


Kan inte hjälpa att jag blev exalterad då jag såg "Underground"-skyltarna,
de röda telefonkioskerna och bussarna. Även taxibilarna är skoj, alla är av
samma modell och ganska löjliga i formen.



                   Utsikten från Trafalgar Square med Big Ben i fokus.


                                                   Nationalgalleriet


Jag och Nelson vid Trafalgar Square. Han har en något högre ställning
än mig i London.


Downing Street nr. 10. Premiärminister Camerons bostad kom man inte så nära.


                                                          London Eye.


Big Ben och Houses of Parliment var finare än vad jag trodde.
Westminister Abbey fick också ett besök av oss.


Är man turist så är man! Människor fotades i dessa telefonkiosker i alla
de former som finns. Buckingham Palace sett från paradgatan "The Mall".



Picadilly Circus var inte så märkvärdigt (när man nyligen varit i NY).


Gillar London för dess enkelhet. Det är bra skyltat och gott om information.
City är inte för stort man tar sig lätt runt med både tuben och bussarna
eller per fot. Att man sen vandrar på historisk mark gjorde mig ödmjuk
och drömmande, tänker på the Tudors t.ex.


God förmiddag!
Har just startat denna onsdag som talar om att jag har mindre än en vecka kvar till att börja arbeta igen. Konstigt att man aldrig vänjer sig med att semestern tar slut varje år. Vädret visar sin allra bästa sida i allafall och solen skiner fint. Ser ut att bli en härlig dag.

Visar här bilder från min första dag i London. Vi kom vid 16.00 och hann med mycket innan vi återvände till hotellet för uppfräschning innan taxin hämtade oss för att åka till Jamie Olivers restaurang "Fifteen". Tycker att det besöket förtjänar ett eget inlägg så det kommer sen.

Nu sen frukost!

Kramar


Kommentarer
Postat av: Therese

Hej hallå!! LÅter som du haft en fantastisk sommar och en perfekt avslutning på denna!! Har vart in hos dig varje vecka och följt dina resor m.m.. Blir så glad varje gång jag läser dina inlägg, du har en fatastisk positiv syn på livet!! Ha nu en bra start på denna onsdag!!!

2010-08-11 @ 11:05:49
URL: http://smastadensvardagsliv.blogspot.se
Postat av: Susanne

Jag skulle nog också bli exalterad av allt detta underbara. Jag älskar att komma till nya städer och jag svävar på moln med min kamera i högsta hugg ;o)

Hoppas du får en skön onsdag, här har vi mulet och en riktig åskvärme :o(



Kramen

2010-08-11 @ 11:41:33
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Cicci

Vilka fina bilder du har tagit! London är ju en sån härlig stad! Skall bli mycket spännande att läsa vad du tyckte om Jamies restaurang. Alla har ju sin egen bild av London-kocken.



Kramar

2010-08-11 @ 16:34:13
URL: http://mittfonster.blogg.se/
Postat av: Marie

Ser med spänning fram emot ditt inlägg från Jamies restaurang!

London är en mysig stad, dottern bodde där för några år sedan o då var vi där och hälsade på, jag skulle gärna åka dit igen! Hur många dagar var du där?



Tack! jag har det fint på sensommarn,redan inne på fjärde arbetsveckan...!

Kramar!

2010-08-11 @ 16:44:13
URL: http://sjovreten.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Vilket inlägg!

Du har verkligen haft en underbar sommar med många fina upplevelser sååå GLAD för din skull :-)

Helt rätt att du är exalterad!!! hihi



Många varma kramar!

2010-08-11 @ 18:32:22
URL: http://annasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0