I syrenernas tid....



....och gullregnens månad.

 Den dikten av Hjalmar Gullberg var min mammas favorit
och denna tid på året när syrenerna blommar och gullregnens hängen av gula blommor
vajar i vinden tänker jag lite extra på henne. Har så mycket jag skulle vilja berätta för
henne
och i vissa fall fått höra hennes åsikt och tankar.
Saknar henne så!




KYSSANDE VIND



Han kom som en vind.
Vad bryr sig en vind om förbud?
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud.
Det borde ha stannat därvid:
du var ju en annans, blott lånad
en kväll i syrenernas tid
och gullregnens månad.

Han kysste ditt öra, ditt hår.
Vad fäster en vind
sig vid om han får?
På ögonen kysstes du blind.
Du ville, förstås, ej alls
i början besvara hans trånad.
Men snart låg din arm om hans hals
i gullregnens månad.

Från din mun har han kysst
det sista av motstånd som fanns.
Din mun ligger tyst
med halvöppna mot hans.
Det kommer en vind och går:
och hela din världsbild rasar
för en fläkt från syrenernas vår
och gullregnens klasar.

 

Hjalmar Gullberg



I morgon ska jag och maken titta på en visningslägenhet för ett
kommande bygge. Går alltså i flyttankar! Spännande värre!


Önskar alla en fin vecka!

KRAM


Kommentarer
Postat av: Bella

Åååh, så spännande med en ev flytt!! Ska bli kul att få läsa om hur det gick, vad ni tyckte och om ni bestämde er för något :)



Kan saknaden efter ens föräldrar som inte längre finns i livet någonsin bli mindre? Tror inte det, men man lär sig väl att leva med att de inte längre finns hos en, men saknaden som du skriver om att kunna få berätta, kunna få höra sin kloka mors åsikter. Förstår att du saknar din mamma... Vill inte tänka tanken på den dagen min egen mor inte längre finns i livet...



Hoppas du får en skön söndagkväll



Kramar Bella

2012-06-03 @ 19:23:03
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Postat av: Susanne

Jag har säkert tid för dig i sommar med, skulle vara jätteroligt om du kom hit :)



Kram

2012-06-04 @ 20:30:36
URL: http://grönanyanser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0