Adventskaka med saffran och kardemumma

 
ADVENTSKAKA
 
Du behöver
  • 100 g smör
  • 2 1/2 dl strösocker
  • 3 st ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 1/2 dl hett vatten
  • 1 påse kuvert saffran, 1/2 g
  • 2 tsk malen kardemumma
  • 1/2 tsk malen muskot
  • 1 st sockerbit
  • smör till formen
How to
  • Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smöra en form med löstagbar kant och häll på kokosflingor runt om i formen.
  • Vispa ägg och socker pösigt. Mortla sockerbiten med saffran.
  • Blanda vetemjöl, kryddor, vaniljsocker (alla torra ingredienser) så att de blandar sig väl.
  • Smält smöret i en kastrull och tillsätt vattnet så att det blir hett. Slå direkt på socker-och äggblandningen och rör om försiktigt.
  • Häll därefter på mjöl-och kryddblandningen och rör om så att det blandar sig väl. Slå över i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 40 min (kakan ska INTE var kladdig).
Jag garnerade kakan med en stjärna av florsocker. Man kan även göra en frosting och bre på kakan när den kallnat om man vill.
 
Frosting
  • 75 g rumsvarmt smör
  • 150 g philadelphiaost
  • 1 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker!)
  • 4 dl florsocker
  • saften av en halv citron
 
 
1:a Advent i dag och första ljuset tänds! I morse tog jag en promenad till scoutstugan här i närheten där scouterna höll sin årliga julmarknad med loppis. Jag fyndade fyra glasmuggar i guldfattning och en maffig ren i brons. Inget jag kanske behövde men roligt att sponsra barnen genom att köpa något. Tog även lite lotter men där kammade jag bara hem "skitsaker".
 
Nu sänker sig snart mörkret över husen och jag kom att tänka på den här dagen för ett år sedan. Kallt och frostigt var det då jag gick samma promenad mot julmarknaden och idag var det plusgrader men ganska blåsigt. Minns också den enorma mängd snö som föll mellan den 5-6 december, så mycket så vi fick stänga skolan och jag kom hem vid 23.00 på kvällen efter en rallyåktur med taxi....Hoppas hoppas vi slipper det i år!
 
Ikväll firar vi Oscar som har namnsdag idag och i morgon Beatrice med lite god mat innan det är dags att åka till ishallen för att heja fram Oscars lag till vinst!
 
Önskar alla en trevlig kväll och prova kakan - den är jättegod!
KRAM
 

Kommentarer
Postat av: Kaffe och Mazarin

Får nog sno det receptet.:) Ser ju ut att vara jättegod.:)
Ha en fortsatt skön advent.Kramiz../Agge

2013-12-01 @ 19:58:07
URL: http://kaffeochmazarinfika.blogspot.se/
Postat av: Susanne

Åhhh vilken fin, måste prova receptet :)

Kram Kram

2013-12-03 @ 21:00:22
URL: http://gronanyanser.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0