Pastellkrita


Mitt senaste konstverk - Kvinna i oljepastellkrita. Jag brukar göra ett
eget exempel av varje uppgift jag ger till eleverna. Dels för att de
många gånger har lättare förstå om de får en visuell bild innan, dels
för att jag älskar att måla!

Det jag gjort är att jag kopierat en reklambild ur en tidning på vanligt
A4 papper. Sen har jag med pastellkritorna valt nyanser och målat
direkt på bilden för täcka den helt. Jag arbetar med skuggning och ibland
förstärkning som här i de röda läpparna.


                                               Orginalet



Skriver ett sent inlägg idag då jag otippat somnade i soffan och tyckte det var så skönt så jag låg kvar ett par timmar! Nu rullar "Big Brother" på kanal 12 och jag kan inte låta bli titta på programmet. Tycker att det är väldigt intressant det som händer när man stänger in människor tillsammans, avskilda från omvärlden, även om jag många gånger förfäras också ;-) Hursom så tittar jag när jag har lust! Gurkans kommentarer är ju för sköna ibland som "Man kan få astma på längden" och menar "Man kan få diabetes på sikt".

Annars är jag glad denna måndag. Har haft terminens jobbigaste utvecklingssamtal idag som inte blev jobbigt (!) och sen har man gallrat bland våra superhöga aspar idag så nu har vi fått ett mycket ljusare hem! De var väldigt vackra träd men skymde för ljuset. Tror säkert att 40 träd sågats ner och det märks!

Nu ska jag kolla på Rodney, Martin, Sonja och gänget.....är glad att mina barn är stora -svårt förklara BB för en tonåring som söker sin egen identitet.

Kramar


Kommentarer
Postat av: Susanne

Jättefin, du är ju riktigt konstnärlig :)



Kram och sov gott

2011-04-04 @ 22:40:42
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Anonym

Såå snyggt det blev!!! Den kan du ju rama in o ha hemma!



Vi får ändra till lördag, glömde bort att just vid den tiden på fredag är det ju köer och mycket trafik, trist fastna i det!



KRAM

2011-04-05 @ 07:34:09
Postat av: Anonym

you got mail!



kram



jessi

2011-04-05 @ 19:51:32
Postat av: Marie Mansfield

Wow...den va ju jättefin!!

Du är ju jätteduktig på målning!!



Kram

2011-04-05 @ 20:17:06
Postat av: Josefin -Happy Days- *Vi bygger hus*

Vad fint, du är skicklig! Gick konst o formgivning i gymnasiet o målade mkt förr men sen kameran kom in i mitt liv har jag lagt det på hyllan. Det är först nu som jag kan känna det där suget att måla ibland. :-)



Trevlig kväll!

2011-04-05 @ 20:34:28
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays/
Postat av: Bella

Så konstnärlig du är vännen, din målning är ju jättefin :)



Så skönt att utvecklingssamtalet gick så bra och mer ljus på huset kan ju inte bli fel, härligt nu inför sommaren!



Hoppas du haft en bra dag!



Kramar Bella

2011-04-05 @ 21:17:10
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/
Postat av: cecce

Oj, vad duktig du är! Vilken bra ide!!

Du har många talanger du?:-)

Förresten skulle jag vilja se dig på bordet skrikande "Lets dance":-) Lovar du gjort succe:-)



Jag får nog erkänna mig besegrad av förnuftet och stanna hemma i helgen. Antar att det kommer fler lakritsfestivaler och då ska jag planera lite bättre....



Skickar foto på lilla huset så snart jag får möjlighet. Hade varit kul att se dig i skåne i sommar!!



kramar

2011-04-05 @ 22:03:14
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Marie

Men åh vad inspirerande. Jag måste prova. Är det svårt att måla så? Är det något särskilt man ska tänka på? Jag måste ut och köpa pastellkritor på en gång. Tack för all inspiration du ger!

Marie

2011-04-07 @ 06:37:53
Postat av: Ann-Louise

Marie:

Tack för din kommentar, det är för såna som man fortsätter att skriva! Tusen tack!



Tror inte det är något speciellt att tänka på. Välj nyanser på kritan som stämmer med orginalet och förstärk någon detalj bara med avikande/starkare färg. Låt färgerna gå ihop lite vid "gränserna" och jobba med ljusa kritor för att få skuggning/highlights. Man får ta i lite för att få ett täckande lager!



Lycka till och Kram från Ann-Louise

2011-04-07 @ 15:10:08
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Emma

DUKTIG du är vännen : - )

Du är så kreativ! Jag hade då aldrig fått ihop en sådan snygg bild & kunnat måla den så.



Har saknat att kika in här, hinner ju knappt längre!! Måste bli bättre på de ; - )



Hur mår du annars?

Häftig studentskiva du var på : - )



Massvis med Kramar till dig

2011-04-09 @ 15:50:54
URL: http://jemsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0