Julens sötsaker

                                            Fudge med vitchoklad - Farligt goda!
 
Så här gör du:
 
3 dl socker
100 g vit choklad
3 msk sirap
1,5 grädde
30 gram smör
1 msk vaniljsocker
 
1.Mät upp socker, choklad, sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning.

2. Låt koka kraftigt 7-10 min och rör om då och då. Gör kulprovet för att se när smeten har lagom konsistens. (droppa lite smet i kallt vatten, när det går att forma smeten till en kula med fingrarna är den lagom).

3. Lyft av grytan från värmen och tillsätt rumstempererat smör och vaniljsocker.

4. Vispa med elvisp ca 5 min medan smeten svalnar. Smeten ska bli tjock och det ska bli spår efter visparna. Börja vispa försiktigt och öka farten efter hand.

5. Häll ut smeten på bakplåtspapper på en bricka och ställ svalt. Eftersom smeten är ganska tjock så brukar den rinna ut till lagom tjocklek.

6. När det stelnat, skär i fyrkantiga bitar. Förvaras svalt. Ät och njut!!!

 
                                     Seg chokladfudge inslagna i smörpapper
 
Så här gör du:
 
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 msk smör
1 msk sirap
3 msk kakao
 
1. Blanda vispgrädde, socker, smör och sirap i en tjockbottnad kastrull som rymmer minst 2 liter.
2. Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 125°, ca 40 min.
    Rör i smeten ganska ofta. 
3. Tillsätt kakaopulvret och häll smeten i en form, ca 13x20 cm. Låt stelna och skär sedan fudgen i bitar.
4. Slå in fudgen i smörpapper du klippt till i lagom bitar. Snurra ihop ändarna. Njut!!
 
Kulprov: Häll några droppar av smeten i kallt vatten och rulla till en kula som ska vara fast och hård.
 
 
God kväll!
 
Julgodiset är fixat och julgranen på plats och klädd. Skinkan ska kokas i morgon och revbenspjällen
marineras och tillredas. Alla julklappar är köpta och inslagna så nu tycker jag att julen kan komma!!
 
Känner mig som ett barn, lika förväntansfull inför julaftonens klappöppning. Mer för det jag ger än det
jag får även om jag älskar att öppna julklappar! Det kommer jag aldrig att växa ifrån :-)
 
Men jag får väl vänta några dagar till och njuta av lugnet och ledigheten. Behöver träna på det!
 
KRAM
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0