En dag i Paris

 
Den 4 maj gjorde jag Paris på en dag. Tretton timmar i en av världens vackraste städer
är kanske väl lite, men om man varit där förr och inte behöver se allt en gång till på nära
håll fungerar det alldelens utmärkt!
 
Eiffeltornet är min Parisfavorit. Kommer ihåg första gången jag såg det på nära håll och
upptäckte att det är brunt och inte järnfärgat, snacka om förvånad! Vackert är det hursom!!
 
Som den loppisälskare jag är lurade jag med mig min vän ut till förorten och marknaden
vid Port de Vanves. Har läst så mycket om den marknaden, bl.a. hos Elsa Billgren, och
ville verkligen dit. Ångrar mig inte!
 
Massor av prylar och en del guldkorn. Tyvärr kan man ju inte bära omkring och frakta hem
hur stora saker som helst....så jag fick hålla mig till de små packvänliga sakerna. Visar
mina fynd en annan gång och jag längtar redan dit igen!
 
Notre Dame, synd med alla tält som störde, och floden Seine med sitt smutsbruna vatten.
 
Promenerade runt i mina favoritkvarter - Saint Germain och Quater Latin.
 
Lunch intogs på takrestaurangen Noura, högst upp på Arabiska institutet. Libanesiskt 
och med en gudomlig utsikt över baksidan på Notre Dame och Paris! Tips, tips!!
 
Champs Elysee och Triumpbågen. Man skymtar även den moderna bågen uppe vid Defénce
som Mittrand lät bygga. Strosa länge nerför avenyn, satt på bänkar och insöp atmosfären,
shoppade och bara njöt av folket och det parisiska. Som en reptil andas jag genom huden
sådana gånger, tar in allt genom hela kroppen!
 
Mörkret börjar sänka sig över Paris när vi går runt Place de Concord och vidare upp mot
Madeleinekyrkan innan vi tar tunnelbanan till Gare de Nord och vårt Thalyståg mot
Bryssel igen. En bra dag blev det och tänk att det bara är 1 timme och 20 minuter med
tåg och sen är vi "hemma" igen!
 
-----------------
 
Hoppas ni haft en fin pingsthelg. Här i Stockholm har det varit mulet, om än varmt, och
vi har hunnit med att fixa i trädgården och idag åkte vi på shoppingtur till Uppsala! Nu
laddar vi för VM-finalen i hockey! Go Sweden!!
 
Kramar från Ann-Louise
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Agge

Åh vilka härliga bilder från Paris...
Ja nån gång ska jag dit.:)
Ha en skön vecka.Kramiz...:)

Svar: Tack tack! Ja till Paris måste du ta dig nån gång! Så häftigt på nått sätt!Kram
Ann-Louise

2013-05-19 @ 21:24:22
URL: http://kaffeochmazarinfika.blogspot.se/
Postat av: Bella

Vilka fina foton från vackra Paris, nu vill jag ännu mera bara åka dit för att få uppleva staden irl... :)

Hoppas helgen varit bra och att veckan börjat på bästa sätt!

Kramar Bella

2013-05-20 @ 20:02:22
URL: http://www.bellasvagtillbaka.blogspot.se/
Postat av: Tina

Har inte varit i Paris sen 2004, jisses vad jag längtar tillbaka mär jag ser dina bilder. Den där loppisen skulle jag bra gärna vilja besöka, ska bli kul att se vad som fick följa ed dig hem. Kramisar Tina

Svar: Härlig stad!Just det, jag måste ju visa vad jag köpte på loppisen! Tack för påminnelsen!
Kram
Ann-Louise

2013-05-22 @ 18:03:25
URL: http://home2tiny.blogspot.se
Postat av: cecce

Åh! Ta mig dit! ta mig med:-))
Någon gång SKA jag komma till Paris. Flyga eller inte....-)

Stor kram Cecce

2013-05-22 @ 23:10:45
URL: http://www.ceccesblogg.se
Postat av: Anna - Starwoman

Fantastiska bilder från min favoritstad!!! Får alltid en speciell känsla i kroppen när jag ser bilder från den franska huvudstaden! Älskar den!!!!!

Vi måste ses snart!

Kramar

2013-05-23 @ 22:34:03
URL: http://www.femme.se/starwoman/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0