Tant Siv´s havrekex


                                         Ett MÅSTE på julbordet!

Tant Siv var vår grannfru hemma på Ringvägen i min hemby och mammas allra bästa vän. Hon och mamma var hemmafruar och som den sladdis som jag är fick tillbringa mycket tid tillsammans med dem. De spelade kort och lärde mig, fikade tillsammans två gånger per dag, bytte veckotidningar och åkte på turer i Sivs bil.
Siv gick bort i cancer för snart 25 år sedan men jag minns henne så väl. Det här är hennes recept som jag nu delar med mig av.
Prova, de är såå goda med skinka eller julost på!

(Alla mått är vikter, var så förr - jag använder mig av en omvandlingstabell och gör oftast halv sats)

SIVS HAVREKEX

1/2 kg havregryn   (1 dl = 35 g)
1/2 liter mjölk
1/2 hg smält margarin
1 kkp socker         (1 kkp = 1,5 dl)
1/2 hg hjorthornssalt
4 hg mjöl, men jag tar alltid mindre ca, 2,5 - 3hg.      ( 1 dl = 50 g)


Blanda allt, täck över och låt stå kallt över natten. Jobba igenom degen (kan vara tungt) och kavla ut delar av degen med kruskavel. Jag vill ha mina så tunna som möjligt, andra gör dem tjockare. Tag ut rundlar med mått ca. 8-10 cm i diameter. Lägg på bakpappersklädd plåt och grädda i 175-200 grader i ca. 15 minuter. De ska få lite fin färg men inte mycket.
Går bra att frysa!


Nu ska jag göra Rocky Road! Jobbar bra på kvällstimmarna ;-)
Sov Gott - Snart är det JUL!!






Kommentarer
Postat av: jessi

Vad härligt att ha en vän att fika med 2ggr om dagen! Det vore lycka! (i alla fall en gång!)



Snart ska jag iväg till jobbet, slutar vid tre tiden,skönt! Ska köpa de sista, blommor, små paket till kusinerna och fylla på glöggförrådet!



Hoppas du får en mysig dan för dan min underbara vän! Tänk förra julen kände inte vi varandra o ingen av oss bloggade! Livet är allt fantastiskt tycker jag!



KRAM

2009-12-23 @ 06:58:50
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: cecce

Tack för receptet!! Sparar det till nästa jul för jag tänker lyda ditt råd och ta det lugnt med bakandet ett tag framöver.

Jag ska bara vila, ta det lugnt och bara göra nada.

Överhuvudtaget har jag en hel del kvar att lära. Måste lära mej att slappna av, delegera framför allt, och ja...släppa taget. Svårt för mej då så mycket ansvar här hemma under lång tid legat på mina axlar. Men jag ska bli bättre. Försöka, försöka, försöka. Tack för att du påminner mej!



Vill önska dej en riktigt, riktigt god jul min vän!!!



Kramar

2009-12-23 @ 08:29:00
URL: http:// www.ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Emma

Va du ligger i min vän! Uppe så sent & grejar. ; - )

Fast jag tycker de hör till julen. Att de blir lite sena kvällar & julstök in i de sista! : - )



Härliga minnen du har från din barndom! Tror många av oss lagar något som vi har speciella minnen från. Underbart att kunna leva sig tillbaka genom maten. ; - )



Dags att äta frukost sen är de jansson dags!



MysKRAMAR till dig

2009-12-23 @ 09:13:19
URL: http://jemsi.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Åh, vilken fin liten berättelse om din mamma & tant Siv! Jag blev alldeles varm i hjärtat :-)



Hoppas att du kom i säng till slut igår och drömde sött om julbak & annat, ha en härlig dan före dan och massa kramar!

2009-12-23 @ 09:54:19
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Ännu ett trevlig recept :-)



Vilken mysig vännina, synd att hon gick bort för tidigt. Men din mamma har såklart fina minnen & ja du med förstår jag :-)



Vill önska dig en härlig jul min underbara bloggvän :-)



stooor kram

2009-12-23 @ 16:09:58
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Cicci

Jisses vad du bakar och står i. Skall spara receptet till nästa år och kanske testa det då.



Många kramar och god jul på dig!

2009-12-23 @ 19:20:29
URL: http://mittfonster.blogg.se/
Postat av: Anneli

Rocky Road är underbart gott!

God Jul

2009-12-23 @ 20:25:12
URL: http://resangenomlivet.blogspot.com
Postat av: jessi

JAG VILL ÖNSKA DIG MIN UNDERBARA VÄN GOD JUL OM VI INTE HÖRS MER INNAN JUL! JAG ÄR GLAD ATT DU FINNS!



NJUT MYS O HA DET SÅ UNDERBART!

2009-12-23 @ 20:47:22
URL: http://lyckoljus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0