Tacopaj till middag?

 Foto: Tasteline

Letade efter tips till middag idag och hittade detta recept på Tasteline. Av någon anledning har det blivit så att vi brukar äta någon form av taco på fredagarna ,vilket är ganska vanligt i allafall i barnfamiljer. Trevligt är att alla i familjen hjälps åt med hackandet av grönsaker! Har gjort tacopaj tidigare men den här  varianten var mer spännande tycker jag med crème fraichen på toppen.

Detta behöver du för 4 personer:
 2 dl vetemjöl
100g smör
2 msk vatten

400g köttfärs
Margarin
1 påse tacokryddor
1,5 dl vatten
1,5 msk hackade Jalapenos
2dl Crème Fraiche - Paprika & Chili
150g cheddarost

Gör så här:

1. Pajdeg:
Sätt ugnen på 225°C. Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten (2 msk per 4 port.) och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda pajskalet ca 10 min.

2. Fyllning:
Bryn köttfärsen i lite margarin. Tillsätt kryddmix och resten av vattnet. Rör om. Låt sjuda på svag värme 10-15 min eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. Tillsätt jalapeños.

3. Lägg köttfärsfyllningen i pajskalet och bred över crème fraîche. Riv osten och skiva tomaterna. Fördela tomatskivorna ovanpå och strö till sist över osten.

4. Grädda pajen 10-15 min eller tills osten smält och fått fin färg.


Jag skulle servera pajen med kall gräddfil och en blandad grön sallad med skivade avocado och röd lök till. Jag tycker nämligen att avocado hör till tacos!

Lycka till och smaklig måltid om ni provar!

Kramar och trevlig torsdag.
Håller på att städa undan efter mitt måleriprojekt! 


 


Kommentarer
Postat av: Josefin

Det låter väldigt mumsigt. Enkelt och gott. Det ska Jag helt klart prova. Älskar tacokryddan. Jag gjorde en tacolasange för ett bra tag sen nu. Den gick inte att äta, för mycket Jalapenos. Hade jag lagt på mindre jalapenos hade den varit så god. Jag har och Tobias drack vars en liter vatten. Så start var den. :) Nu har jag lärt mig det. Att vara försiktig med jalapenos.hahah!!!



Ha en bra dag du med!

Kram

2009-02-26 @ 11:34:15
URL: http://www.vitamagnolia.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Ser jättegott ut !

2009-02-26 @ 12:43:49
URL: http://madeleinesharmoni.blogspot.com/
Postat av: Miia - There´s no place like home

Mm så gott, älskar tacos i alla dess former :)

Tack för din söta kommentar!



Hoppas du har en härlig dag & att du njuter av ledigheten. Kram!

2009-02-26 @ 14:15:53
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0