Jordärtskockssoppa



JORDÄRTSKOCKSSOPPA MED PARMACHIPS

Till 4 portioner behöver du:

  • 500 g jordärtkockor
  • 3 potatisar
  • 2 vitlöksklyftor (hade inte jag)
  • 1 msk smör
  • 1 1/2 dl vitt vin
  • 1/2 l vatten
  • 2 hönsbuljongtärningar
  • 3 dl vispgrädde
  • salt
  • svartpeppar

Gör så här:
1. Skala jordärtskockorna och potatisen. Skär i bitar. (Finhacka vitlöken.)
2. Fräs ingredienserna med smör i en tjockbottnad kastrull.
3. Häll över vinet och låt det koka ihop i en minut. Tillsätt vatten och lägg i buljongtärningarna. Rör om. Låt detta koka i 15 minuter, tills allt är mjukt.
4. Mixa soppan i en matberedare eller med en mixerstav. Rör i grädden och värm. Smaka av med salt och peppar.
5. Garnera med parmachips och ett par varv med svartpeppar. 
 


PARMACHIPS
Gör gärna parmachipsen i förväg. Om de går sönder kan du bryta dem i bitar och dekorera soppan med dessa. Lägg 4 skivor parmaskinka på en bakplåtspapperklädd plåt och torka i ugnen, 150°C, i ca 5 minuter. Låt svalna på papper.


Enkelt och gott! Lycka till önskar Ann-Louise ♥



Kommentarer
Postat av: Emma

Tack för att du delar med dig av dina mattips! : - ) Behövs här vill jag lova ; - )



Mums denna soppa ser & låter urgod ut! Måste bara testas i veckan. Tror aldrig jag ätit jordärtskocka faktiskt.. Eller kanske på någon pizza! Men de är nog inte riktigt samma smak som denna ljuvliga soppa kan tänkas!



När åker ni till London? Nu på lovet?



Önskar er en jättemysig mor&dotter resa!Passa på att shoppa järnet nu ; - )



KRAMAR i tusen

2011-02-28 @ 17:49:58
URL: http://jemsi.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Denna soppa ser ju väldigt god ut,

jag har nog aldrig ätit jordärtskocka men det är ganska len smak har jag fått för mig?!!



Hoppas du fått en fin start på veckam

KRAMKRAM

2011-02-28 @ 20:37:29
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Susanne

Jag lyssnar nog på dig vännen :)

Visst är det kul att bo fint men man vill ju inte lägga hur mycket pengar som helst!!

Jo tack, än så länge går det bra och det är bara på morgonen när alla ska till jobbet samtidigt som det kan bli lite stökigt ;)

Soppan ser underbar ut, blir nog att prova en dag.

Hoppas du har en skön ledighet.



Kramen

2011-02-28 @ 20:55:19
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Carolines hemligheter

Mmmm, jordärtskockssoppa är jättegott och parmachips tror jag blir en perfekt brytning mot den milda soppan :-)



Här hemma har det blivit sisådär med maten de senaste dagarna, ikväll kom Linas matkasse igen så from imorgon blir det återigen bra middagsmat! Just nu har jag en hangup på våffelsmörgåsar (dvs varma smörgåsar som jag gör i våffeljärnet), det är så gott och jag tycker de blir mycket bättre än när man gör i en toastmaskin! Kanske inte så bra för figuren dock men vad gör väl det om 100 år ;-)



STOR KRAM

2011-02-28 @ 21:12:33
URL: http://jagsaracaroline.blogg.se/
Postat av: Bella

Ååh, så gott det ser ut!! Tack för att du delar med dig av receptet, det hamnar genast i min receptmapp :)



Klart jag vill att du ska få lära känna Reidar, ingen orsak ;) Tror han kommer hamna i många hem framöver...



Hoppas du haft en bra start på veckan



Kramar Bella

2011-02-28 @ 21:16:12
URL: http://bellasvagtillbaka.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0